| |
|
Indien u abonnee bent van KPN vaste telefonie (ook al gebruikt u verder een aanbieder als Tele2 of
Versatel), neemt u dan de volgende informatie tot u en besluit of u een probleem heeft waar
u niet vanaf wist.
De lijst is niet volledig, maar zal voor de gemiddelde abonnee een goed beeld kunnen geven
van de risico's die men loopt. Er zijn helaas meer risico's aanwezig, maar voor de
duidelijkheid zijn die hier achterwege gelaten.
Aansluitend geef ik u een opsomming van actiepunten die u kunt ondernemen.
Wat betekent dit voor u?
Controleert u s.v.p. voor uzelf of uw situatie aanleiding geeft tot verdere actie.
Checklist sociale risico's
Met sociale risico's bedoel ik dat iemand in uw sociale omgeving, die u min of meer vertrouwt, toch in staat is zonder uw toestemming een betaling te doen vanaf uw rekening.
Gaat u svp na, hoe groot dit risico voor u is:
- Heeft u thuis een vaste telefoon aansluiting met een KPN abonnement? (Ongeacht of u verder via Tele2 of andere aanbieders belt)
- Heeft u een computer in huis, waarmee u wel eens internet gebruikt via ADSL of inbellen?
- Hebben, behalve uzelf, ook andere personen toegang tot uw huis? (Gezinsleden, huisgenoten, buren, etc.)
- Zijn er meer mensen, dan alleen uzelf, die uw bankrekeningnummer kennen? (Waar bewaart u uw bankrekeningafschriften, bankpasjes? Wie heeft uw bankrekeningnummer wel eens onder ogen gehad?)
- Zijn er meer mensen, dan alleen uzelf, die uw telefoonnummer kennen? (Wordt u wel eens gebeld?)
- Acht u de mensen die bij u thuis komen of wonen, qua kennis in staat om de internet verbinding op uw computer tot stand te brengen, zonder uw hulp?
Als u alle vragen met "ja" beantwoord hebt, heeft u één van de risico's geidentificeerd: u loopt het risico dat iemand binnenshuis een betaling kan doen via KPN SwitchPoint Incasso, zonder dat u hiervan op de hoogte hoeft te zijn.
Dat betekent niet dat dit hoeft te gebeuren, maar het probleem is dat ALS u een afschrijving krijgt waarvan u weet dat u hiervoor geen opdracht heeft gegeven, dat u niet kunt bewijzen aan de KPN dat u het niet was. Dit bedrag kan oplopen tot 3.000 euro per keer.
Maar dat niet alleen, er bestaan meerdere mogelijkheden om slachtoffer te worden van deze constructie.
Technische risico's
Bepaalt u hieronder in hoeverre u maatregelen genomen hebt om uzelf tegen technische risico's te beschermen die ook kunnen leiden tot misbruik:
- Heeft u een wachtwoord op uw pc, dat ingevuld moet worden voordat deze werkt?
- Moet u iedere keer voordat u het internet op gaat een wachtwoord intoetsen?
- Heeft u de meest recente virusscanner op uw computer?
- Heeft u een firewall die voldoende veilig is afgesteld?
- Controleert u iedere week uw computer op de aanwezigheid van spyware? (Dit zijn programmatjes die uw computergebruik afluisteren en doorsturen naar hun makers)
- Stel: U maakt gebruik van wireless LAN (dit heet ook wel draadloos netwerk, WiFi), en u heeft ervoor gezorgd dat dit zo veilig mogelijk is afgesteld. Heeft u er ook voor gezorgd dat draadloze netwerkgebruikers niet het internet op kunnen of andere pc's in uw netwerk kunnen benaderen?
Hoe meer vragen u met "ja" beantwoord heeft, des te beter heeft u zichzelf beschermd tegen misbruik.
Meer informatie over de betrekkelijke veiligheid van Wireless LAN (WiFi) kunt u in mijn correspondentie naar KPN lezen. Daar staat ook een externe link. Kort samen gevat: met alle beveiliging aan, kan een WiFi Access Point nog steeds binnen aanzienlijke tijd toegankelijk gemaakt worden door onbevoegden. Om de analogie van de KPN te gebruiken: u kunt weliswaar de voordeur op slot doen, maar als deze slechts van glas is dat ook nog geen geluid maakt als het gebroken wordt, dan is hun argumentatie dat gebruik hiervan uw eigen risico is, helemaal opmerkelijk.
Mocht u willen weten of mensen in de praktijk uw WiFi punt echt kunnen "afluisteren" (dit mag wettelijk gezien en is een onschuldige hobby, zolang deze mensen niet proberen wachtwoorden te raden e.d.), lees dan dit verslag. Voor beveiligingsadvies kunt u terecht bij diverse IT-bedrijven.
Wat u zich dient af te vragen
Op dit moment weet u of u risico loopt en hoe groot dat risico is. Stelt u zichzelf nu de volgende vragen:
- Vindt u het wenselijk dat u eenvoudig via uw bankrekening kan betalen?
- Vindt u het wenselijk dat voor u de keuze is gemaakt dat deze eenvoudige manier beschikbaar is? Of maakt u liever deze keuze zelf, waarna u opdracht hiertoe geeft.
- Weegt voor uzelf de risico's van deze betaalmethode af tegenover het gebruik ervan, en de andere opties die u heeft. Wat is de uitkomst van de afweging?
- Denkt u in de toekomst gebruik te gaan maken van internet betalingen via KPN SwitchPoint Incasso?
Wat moet u doen?
Ten eerste: niets moet, dus overweg wat u wilt doen. U heeft de volgende mogelijkheden.
- U doet niets. u bent niet overtuigd door mijn verhaal.
- U doet niets: u bent overtuigd door mijn verhaal en prefereert het gebruiksgemak van SwitchPoint Incasso boven mogelijke risico's in uw situatie. U accepteert bewust deze dienst.
- U meldt u af bij SwitchPoint (uitleg): u accepteert de dienst niet.
- U meldt een klacht bij de KPN (@): u bent niet gediend van dergelijke werkwijzen.
- U meldt een klacht bij de OPTA (@) en Autoriteit Financiële Markten (@): u wilt uitsluitsel of de KPN dit wettelijk gezien mag doen.
- U vraagt uw inbel- of adsl-internetprovider of ze u in bescherming willen nemen. Waarom zijn alleen XS4ALL-gebruikers veilig? (Tip van Laurens L.@Cistron).
- U vraagt uw bank welke bescherming u heeft tegen deze ongecontroleerde incassowijze: u zult vermoedelijk schrikken van de uitkomst.
- U meldt een klacht bij de Nederlandse Vereniging van Banken (@): u wilt een uitspraak over verbetering van beveiligingsmethoden bij incasso's in het algemeen, en bescherming van klanten tegen banken die incasso's van de KPN (en andere partijen?) schijnbaar klakkeloos uitvoeren.
- U meldt een klacht bij uw Tweede Kamerlid (lijst PDF): u wilt van hem/haar weten of hij/zij dit accepteert en uitzoekt of de wetgeving niet aangepast moet worden.
- U meldt een klacht bij de Consumentenbond: u wilt steun omdat u zeker wilt weten dat dit niet het eind van het verhaal is.
- U attendeert de media op dit verschijnsel: u wilt uw mede-consument op de hoogte stellen van de risico's. Houdt u mij op de hoogte hiervan?
- U heeft een eigen website of weblog en publiceert een waarschuwing: u wilt meehelpen deze discussie op gang te houden. Stuurt u mij svp de link naar het artikel?
Tot slot: u informeert uw vrienden, collega's, familie en kennissen om hen te wijzen op mogelijke risico's die óók zij lopen.
Overtuig uzelf
U bent consument, u bent mondig en u bent kritisch. En dus wilt u weten of ik geen onzin verkoop. Daarom leest u verder de informatie die ik verzameld hebt:
- Hoe kan ik mij afmelden? Kopieer een standaardmailtje en stuur het op naar de KPN
- Hoe zit het precies? Lees mijn uitleg en waarschuwing
- Hoe reageerde de KPN op je vragen? Lees mijn correspondentie met de KPN
- Is dit geen hoax, of ander onzinverhaal? Lees mijn reactie
- Waarom doe je zoveel moeite? Lees mijn reactie
- Wie hebben hier in de politiek al naar gekeken? Lees mijn correspondentie
- Waar kan ik meer te weten komen? Lees wat er in de media en op internet voor aandacht aan besteed is. Zie ook hieronder.
- Hoe reageerden mede-consumenten? Over het algemeen verontwaardigd: lees de mailtjes die ik kreeg
- De KPN zegt dat het wel meevalt qua veiligheid, wat vind jij er van? Lees mijn reacties op de FAQ's van SwitchPoint
- Wat wil je verder dat er gebeurt? Lees hieronder
|